PRACA Z PROGRAMEM
Uruchamiając program wpisujemy login i
hasło, uprzednio nadane przez administratora. Następnie wybieramy zakres okresu
danych, które chcemy analizować. Zazwyczaj będzie to bieżący lub poprzedni
miesiąc, więc aby nietrzeba było wpisywać dat ręcznie, można wybrać jedną z
opcji rozwijając listę 'Wybrany okres'. Po kliknięciu OK, pojawia się pytanie o
kopię bezpieczeństwa. Warto wykonywać taką kopię na wypadek awari sprzętu (bazy
danych). Jeśli będziemy dysponować aktualną kopią bazy, łatwo będzie można dane
przywrócić. Po zakończonym etapie logowania pojawia się okno programu (opis
składników, patrz - pierwsze uruchomienie).
Ponieważ
zakładka 'Główne' służy tylko do podglądu danych z wybranego zakresu, aby
wykonać jakiekolwiek filtrowanie/sortowanie należy przejść na jedną z trzech
zakładek 'Zestawień' (można prowadzić trzy niezależne analizy).
Filtrowania
danych można dokonywać na dwa sposoby:
a) można
skorzystać z okna 'Kategorie'. Wystarczy wybrać interesującą nas zakładkę np.
'Auta' i kliknąć lewym klawiszem myszy na numerze rejestracyjnym wybranego
samochodu. W ten sposób w oknie głównym na wybranej zakładce 'Zestawienie' ukażą
nam się dane dotyczące tylko i wyłącznie wybranego
samochodu.
b) można skorzystać z prostego filtrowania w
zestawieniu, klikając prawym klawiszem myszy na nagłówku wybranej kolumny i
wybierając interesującą nas opcję (kategorie działają w połączeniu z
filtrami prostymi).
[menu kontekstowe szybkiego wyboru]
[wybór kolumn z menu kontekstowego |Dostosuj]
Aby dokonać podsumowania zestawienia nad którym pracujemy, należy przejść do okna 'Podsumowań' i wybrać kategorię (z rozwijanego menu 'Pogrupuj wg' znajdującego się w lewym, dolnym rogu okna) podsumowania (np. auta). W ten sposób uzyskamy interesujące nas podsumowanie. Dodatkowo można zanaczyć pole 'WŚ' aby otrzymać w podsumowaniu wartości średnie parametrów. Jeżeli dokonamy zmian filtrów w zestawieniu, aby zauktualizować podsumowanie należy kliknąć przycisk 'Odśwież' w oknie podsumowań. Zasada działania jest taka, że podsumowujemy to co widzimy w oknie 'Zestawienie'.
[przykładowe podsumowanie]
Istnieje również możliwość obejrzenia danych na wykresach. Klikając prawym przyciskiem myszy na dowolnym polu w oknie głównym, na jednej z zakładek /Zestawienia/ możemy wybrać z menu kontekstowego |Wykres jazd. Otrzymujemy w ten sposób graficzny wykres zdarzeń, które bardzo wygodnie się przegląda.
[wykres jazd]
Można także zobaczyć graficzny wykres ilości zużytego paliwa względem tankowań, wybierając z menu kontekstowego (w zestawieniu) opcję |Wykres tankowań. Oczywiście aby były widoczne tankowania, należy uprzednio je wpisać do programu. Wpisu tankowań można dokonać w menu |Dane |Tankowania...
[wykres tankowań]
Jazdy w obszarze
System SuperVisor umożliwia analizę traz jazd pojazdów z uwzględnieniem obszarów, na których poruszało się auto, oraz umożliwa wybór jazd do określonych klientów, punktów, hurtowni, magazynów, itp. Opogramowanie umożliwia wyselekcjonowanie jazd w zdefiniowanym przez użytkownika obszarze/punkcie (z uwzględnieniem dni tygodnia, okresów, kierowcy, trybu jazdy, itd.).
W celu wyselekcjonowania jazd w zadanym
obszarze, należy:
1. Zdefiniować punkty charakterystyczne obszaru, który
chcemy analizować. W tym celu wybieramy z menu |Dane|Miejsca... otwiera się
tabela miejsc. Klikamy przycisk 'Dodaj'. Wprowadzamy dowolną nazwę miejsca, oraz
długość i szerokość, które możemy odczytać z mapy; w Microsoft AutoRoute
włączamy funkcję Location Sensor i najeżdżając kursorem w wybrane miejsce
odczytujemy dane geograficzne.
[dodawanie punktu charakterystycznego]
2. Wybrać z menu kontekstowego w
kolumnie 'Punkty drogi', w oknie Zestawienia - 'Jazdy w obszarze'.
3.
Zaznaczyć interesujący nas punkt, oraz promień obszaru, który chcemy
analizować.
[wybór punktu do analizy jazd w obszarze]
Po kliknięciu 'OK' zostaną wyświetlone wszystkie zdarzenia zawarte w zdefiniowanym obszarze. Dane można wyfiltrować, np. same Jazdy, oraz przenieść na mapę (eksport do mapy), lub wydrukować zestawienie/podsumowanie.
W celu wyselekcjonowania jazd kończących się w zdefiniowanym punkcie, należy dodatkowo zaznaczyć odpowiednie pole 'Sprawdzaj tylko końce jazd'.
Funkcje w oknie 'Kategorie':
Na zakładkach 'Auta' i 'Kierowcy' można rozwinąć menu kontekstowe klikając na wybranych pozycjach, dzięki któremu uzyskujemy dostęp do takich funkcji, jak: Zarządzanie... Edycja... Szczegóły... Wyszukaj...
Klikając na pozycję Zarządzanie... otworzy się okno do zarządzania flotą aut (zarządzania kierowcami)
Opcja Edycja... jest dostępna tylko użytkownikom uprawnionym do Edycji danych. Standardowo zaleca się aby dane mógł edytować tylko administrator. Okno do wprowadzenia tych danych pokazuje się zawsze przy odczycie danych z karty, w przypadku stwierdzenia nowego auta/kierowcy w systemie. W oknie Edycji można zmieniać dane dotyczące konkretnego Auta/Kierowcy, między innymi ilość spalanego paliwa, pojemność zbiornika, dane osobowe (w przypadku kierowcy).
W Szczegółach są zapisane wszystkie istotne dane zapisywane od początku zainstalowania systemu, dotyczące wybranego auta lub kierowcy.
Opcja Wyszukaj służy do szybkiego znalezienia odpowiedniej pozycji (auta lub kierowcy) w przypadku, gdy mamy wprowadzonych większą ilość samochodów, lub obsługujących je kierowców.
Na zakładkach 'Gr. aut' i 'Gr. kier.' można rozwinąć menu kontekstowe klikając na wybranych pozycjach, dzięki któremu uzyskujemy dostęp do takich funkcji, jak: Grupy... Dodaj... Usuń...
Klikając na pozycję Grupy... otworzy się okno do zarządzania grupami aut (kierowców). Grupy można tworzyć w zależności od potrzeb (specyfiki firmy). Można np. pogrupować auta lokalne i zamiejscowe, tak aby szybciej uzyskiwać dostęp do interesujących nas zestawień, ponieważ wybierając grupę w oknie kategorii, otrzymujemy wyfiltrowane dane dla danej grupy w oknie zestawień.
Wybierając opcję Dodaj... przechodzimy do szybkiego dodania grupy, jak też Usuń... do natychmiastowego usunięcia grupy.
Na zakładce 'Imp./Odcz.' mamy listę wszystkich importów/odczytów jakie miały miejsce odnośnie wybranego przy logowaniu zakresu dat. Odczyty możemy eksportować do innego programu, celem analizy tych danych na innym komputerze np. w innym oddziale firmy. Dane eksportują się zawsze pełnymi odczytami.
Na ostatniej zakładce mamy możliwość zdefiniowania nazw trybów jazdy, jakie kierowcy mogą określić przed rozpoczęciem jazdy. Można oczywiście użyć tej zakładki jako filtru do interesujących nas danych tylko z trybem np. A oznaczonym przykładowo jako jazdy prywatne.
Drukowanie
Aby wydrukować interesujące nas
zetawienie, bądź podsumowanie wystarczy kliknąć ikonkę na pasku
zadań:
lub wybrać opcję Wydruk z menu |Raporty. Następnie dodać komentarz (opcjonalnie)
i określić co chcemy wydrukować
Jeśli wydruk będzie zbyt obszerny i nie będzie się mieścił na kartce A4, program wyświetli komunikat z ostrzeżeniem.
Zapis ustawień
Jeśli mamy swoje preferowane kolumny, szerokości tych kolumn, kolorowanie zdarzeń, filtry, ... to można te ustawienie zapisać, aby przy następnym zestawieniu wczytać. W ten sposób unikamy ciągłego ustawiania filtrów dla takich samych zestawień.
Zapisu dokonujemy ikonką:
Odczytu dokonujemy ikonką:
Eksport danych do Access'a i Excel'a
Eksportu można dokonać z menu |Dane|Eksportuj (wybieramy Access lub Excel)
Eksportowane są dane widoczne w
zestawieniu (wszystkie kolumny). Także można sobie wyfiltrować i posortować dane
z danego okresu i wyeksportować do arkusza kalkulacyjnego, czy też bazodanowego
celem dalszej obróbki.
Danych tych nie można importować do programu
SuperVisor Analyser.